Ordrestatus x
Log ud

77345733

Dækmærket og dæk godkendelse

Dæklovgivning og -regler

Det er ikke muligt at køre med ethvert ønsket dæk på din bil, og derfor skal de dæk, du vælger, være godkendt til dit køretøj. Når det kommer til dæk, er der lidt flere regler end den nødvendige dækgodkendelse.

Her kan du læse om dæklovgivning og -regler:

Godkendelse af dæk

For at finde ud af, hvilke dæk der er tilladt på en bil eller motorcykel, er det normalt nyttigt at se i køretøjets dokumenter. Det er ofte sådan, at andre størrelser også er tilladt, men ændringer skal registreres, ellers gælder registreringen og forsikringsdækningen ikke. Mange dækproducenter tilbyder på deres websteder muligheden for at finde sådanne godkendte dæk ved at indtaste følgende oplysninger:

  • køretøjsmærke og -model
  • køretøjstype
  • maksimal hastighed
  • standarddæk
  • tilladte akseltryk
  • ønskede dækstørrelse(er)
  • fælgstørrelse

EU Dækmærket

EU-dækmærket – eller den europæiske dækmærkningsforordning - har været gældende for dækproducenter siden den 1. november 2012. EU-dækmærket er udformet med henblik på at vurdere visse kriterier for et dæk. Tre forskellige områder bliver testet. Det første er der rullemodstanden (brændstofeffektiviteten), derefter følger vejgreb i vådt føre og endelig støjen, dvs. den rullestøj, som dækket forårsager på vejen.

Denne forordning er blevet revideret og vil fra den 1. maj 2021 blive erstattet af forordning (EU) 2020/740, som indfører nye krav. Med sidstnævnte forordning ønsker EU først og fremmest at beskytte miljøet. Kunderne skal derfor se efter EU-dækmærket, når de køber produkter, der scorer godt på det område.

EU Reifenlabel

EU Dækmærket : E C 71

Rullemodstand

Vejgrebet i vådt føre er også klassificeret i 5 klasser fra A til E på EU-dækmærket. Klassificeringen af vejgreb i vådt føre henviser til bremselængden sammenlignet med et referencedæk. Dæk i A-klassen har en meget kortere bremselængde end dæk i E-klassen, hvilket kan redde liv i nødsituationer.

Vejgreb i vådt føre

Vådgreb bedømmes også på EU dækmærket. Klasserne D og G eksisterer ikke. Vådgreb klassificeringen refererer til standselængden sammenlignet med et reference dæk. Klasse-A dæk har en meget kortere bremselængde end klasse-F dæk - det kan redde liv i tilfælde af en nødsituation.

Støj

Det tredje punkt vedrører rullestøjen fra et dæk (fra A, B, C), dvs. hvor meget dækket støjer, når man kører, EU-dækmærket viser niveauet for rullestøj i decibel. Ud over oplysningerne fra EU-dækmærket bør der tages hensyn til andre faktorer, når du køber et dæk, f.eks. dæklevetid og -kvalitet. I henhold til den nye forordning, som vil blive opdateret fra 2021, er der også muligheder for (udover støjsymbolet) at medtage et symbol for vejgreb under isglatte forhold og/eller tunge sneforhold i standardmærkningen.

Dæk, der er designet til tunge sneforhold, har symbolet " tretindet bjergtop med snefnug" eller "Alpine" på deres sidevæg. Nordiske vinterdæk til brug på isglatte overflader bærer et nyt symbol, der er udformet som en istap.

For hver dæktypebetegnelse er der en QR-kode med et link til EU's produktdatabase (EPREL).

I sidste ende må alle kunder individuelt tage stilling til EU-dækmærkets betydning. På daekonline.dk kan du også finde "Delticom Efficiency Index" (DEX) for hvert dæk. "DEX" er baseret på 40.000 kundestemmer i 15 lande, der afvejer kundernes præferencer og giver god vejledning, når du køber dæk.

Pligt til at medbringe et reservehjul

Mange bilister er usikre på, om et reservehjul er et must. Spørgsmålet skyldes, at mange bilproducenter ikke længere udstyrer deres nye køretøjer med et reservehjul, men kun med reparationssæt. De ville helt sikkert udstyre køretøjet med et reservehjul, hvis det var nødvendigt. Og der er faktisk ingen regler for et reservehjul eller et dækreparationssæt. Alligevel er det i din interesse at have en løsning til et punkteret fladt dæk. Og bemærk, at i modsætning til at bruge et reservehjul, er du nødt til at køre til nærmeste værksted straks, hvis du har brugt et dækreparationssæt.

Op