-
3D-BIS-teknologi
Revolutionerende teknologi, der sikrer bedre vejgreb på sne- og is, stabilitet på våde og tørre veje, samt mere komfort og en behagelig køretur. 3D-BIS-teknologien (3D-Block Interlocking System) virker ved, at alle blok elementer låses sammen for at forbedre og opretholde stabiliteten og slidbanens stivhed, hvilket muliggør, at antallet af lameller øges, hvorved vejgrebet på isglatte og snedækkede veje forbedres.
-
4D-Nano Design
Falkens innovative teknologi, med revolutionerende simuleringer, accelererer udviklingen af nye dækmaterialer, hvilket resulterer i topmoderne højeffektive dæk. 4D-Nano Design kombinerer "Research"-, "Prediction"-, "Production"- og "Extraction"-teknologierne, hvilket åbner op for ydeevnen i materialerne på nano-niveau. Det gør ingeniørerne istand til at udnytte det fulde skjulte potentiale i hvert af materialerne.
-
ACP(Adaptive Constant Pressure)
Falkens højtryksdesignede dækmønster er et nyt koncept, der forbedrer dækkets overflade og fordeler trykket jævnt over hele kontaktfladen. Teknologien bag det bredere aftryk giver bedre vejgreb og kørepræstationerne, forbedrer bremselængden og retningsstabiliteten, samt sikrer at dækket slides jævnt.
-
ActiveBraking Teknologi
Innovativ 3-dimensionelt blokdesign, der øger kontaktfladen under opbremsning. Fordelen ved denne teknologi er en kortere bremselængde på tørre og våde veje.
-
Active CornerGrip Teknologi
Falkens højtryksdesignede dækmønster er et nyt koncept, der forbedrer dækkets overflade og fordeler trykket jævnt over hele kontaktfladen. Teknologien bag det bredere aftryk giver bedre vejgreb og kørepræstationerne, forbedrer bremselængden og retningsstabiliteten, samt sikrer at dækket slides jævnt.
-
Air Claw Teknologi
Air Claw er en teknologi, som Nokian har udviklet til vinterdæk med integrerede stålpigge. Dråbeformede lufthuller i de forreste kanter på slidbanerne gør, at der opstår luftlommer, som sikrer, at piggenes kontakt med vejbanen er afdæmpet. Luftlommerne reducerer stålpiggenes vibration, når piggene kommer i kontakt med vejbanen, og forbedrer dækkets håndtering. Fordelene ved denne teknologi omfatter også mindre beskadigelse af vejbanen, reduceret kørestøj og en længere holdbarhed for piggene.
-
Black Chilli Teknologi
"Black Chilli" er en speciel gummi sammensætning fra Continental med racing kønrøg, harpiks og nanopartikler. Det forbedrer alsidigheden af slidbanen på kørebanen og forøger stabiliteten og trækkraft af dækket. Ved bremsning, er de kraftfulde vibrationer i dækket omdannet til varme gennem kortkædede polymerer i slidbanen, hvilket muliggør bedre vejgreb og kortere bremselængde. Ved konstant hastighed er vibrationerne mindre, og langkædede polymerer sikrer, at energien spredes udad. Dækkene er fortsat køligere, og den lavere rullemodstand øger kilometertal.
-
BluEarth teknologi
BluEarth er en teknologi, der leverer køreglæde, skåner miljøet og er socialt venlig. BluEarth teknologi kan findes i alle Yokohama BluEarth-mønster serien. Denne teknologi skaber bedre dæk ved at være brændstofbesparende og miljøskånsom.
-
Dæktryk til vinterdæk
-
Dimpled Sidewall Design
Falken-teknologi booster dækkets holdbarhed med forsænkninger i sidevæggen, der øger effektiviteten og varmeafledningen på flade dæk. Det reducerer tykkelsen på bestemte punkter, hvilket igen øger overfladearealet og dermed også luftcirkulationen. Det er den ideelle kombination af moderne design og dækfunktionalitet.
-
Driveguard
DriveGuard - Det er et dæk med en forstærket sidevæg fra Bridgestone dækfabrikanten. Derudover har dækket et specielt design, der holder friktionen så lav som muligt ved en defekt og dermed fastholder varmen. Dæk med denne teknologi, kan fortsat køre med 80 km / t, op til 80 km ved et tryktab, på grund af beskadigelse (et søm, for eksempel).
-
Eco Stud System
Eco Stud System er betegnelsen for Nokians pig-teknologi til vinterdæk. De mangesidede pigge understøttes af præfabrikerede åbninger i slidbanerne. Disse sikrer en stabil position under brugen. Gummipuder på bunden af piggene dæmper vejens indvirkning og reducerer vejslitage og dækstøj. Endvidere er stålpiggene tilpasset på en sådan måde, at der opnås et effektivt vejgreb mellem dækket og underlaget.
-
Fælgbeskyttelse
Fælgbeskyttelsen på et dæk består af en gummikant, der løber hele vejen langs den ydre sidevæg. Den strækker sig en smule ud over kanten på fælgen, og beskytter på den måde fælgen eksempelvis ved kontakt med kantstenen. Afhængigt af udformningen og dæk/fælg-kombinationen, kan gummikanten også beskytte den sarte sidevæg mod skader. Den beskyttende funktion er effektiv ved lave hastigheder, eksempelvis ved parkering. Hvis gummikanten bliver alvorligt beskadiget, eller hvis dele af den flænges eller brækker af, bør dækket efterses for yderligere skader. Mange dækproducenter anvender deres egne betegnelser og forkortelser. Funktionen af gummikanten som fælgbeskyttelse er dog den samme for alle. Almindelige betegnelser er: Rim Protection Strip (FSL, FL, ML, MFS eller MFSL), Rim Rib (FR), Rim Protection Bar (RPB) eller Fringe Protector (FP).
-
FuelSaving Teknologi
Letvægtskarkasse kombineret med avancerede slidbane polymer resulterer i mindre energiforbrug under anvendelse, lavere omkostninger til brændstof og lavere CO2-udledning.
-
HelioCompound
HelioCompound er en gummiblanding til vinterdæk, der er patenteret af Michelin. Udover silika, indeholder den solsikkeolie, der gør materialet i stand til at forblive smidigt og fleksibelt ved lave temperaturer. Formålet med HelioCompound-teknologien er at forbedre vejgrebet og forkorte bremselængden, selv under forhold med fugt, sne eller is.
-
Internal Sipe Locking Technology (ISLT)
Intern Sipe Locking Technology (ISLT) er en teknologi fra Vredestein til forbedring slidbane stabilitet i dæk med lameller. Gennem slidbane struktur i mellemrummene mellem lamellerne, lamellerne bider i hinanden når under pres og giver hinanden støtte. Den minimering af lameller forvrængning stabiliserer slidbanen barer og dermed slidbane. Gennem lameller, kombinerer ISLT fordelen ved god vejgreb med bedre håndtering og højere styrepræcision.
-
K1, KA, K, K2, K3
Med Michelin dækkene, K1, K2, og K3 repræsenteres Ferrari og Maseratis specifikationer - disse dæk er udviklet og produceret i henhold til specifikationer og krav fra bilproducenterne. K1 og K2 har nye gummiblandinger og moderne slidbanemønstre - disse bør ikke monteres sammen med ældre slidbanemønstre.
Bemærk: Disse dæk kan også anvendes på andre køretøjer.
Pirelli forkortelserne står for:
Teknisk betegnelse K1: Betegnelse for forskellige dækmønstre
Teknisk betegnelse K2: Betegnelse for forskellige dækmønstre
Teknisk betegnelse KA: Betegnelse for forskellige dimension / størrelse
-
Michelin Acoustic Technology (MAT)
Michelin Acoustic Technology (MAT) reducerer døkkets egen resonans, hvilket begrænser mængden af rullestøj. Inde i dækket er en speciel polyurethanskum, som kan reducere støjniveauet med op til 20%, afhængigt af køretøjet.
-
NEO-T01
Falkens avancerede produktionsteknologi med sofistikeret dækopbygning, kombinerer innovative materialer og forfiner dækformens ensartethed. Den øger komforten og forbedrer præstationerne ved at reducerer dækkets vægt og rullemodstand.
-
Nano Balance Teknologi
Toyo Nano Balance Teknologi - En ny måde at inkorporere aktive polymer i dækket sammen med en forbedret silikablanding, som reducerer rullemodstanden og varmeproduktionen, så vejgrebet på våd bane forbedres.
-
Naturbaseret vegetabilsk olie med høj præstationsevne
Denne teknologi fra Nexen er udviklet med olie fra naturlige, bæredygtige substanser i stedet for fossile brændstoffer. Under fremstillingen blandes den med Silikaolie for at reducere viskositeten og forbedre både bearbejdeligheden og dispergerbarheden. Denne teknik gør dækket miljøvenligt og brændstoføkonomisk, samtidig med at det forbedrer vejgrebet på sne og is.
-
Orange Oil teknologi
Orange Oil er en teknologi, der leverer brændstoføkonomisk og højtydende kørsel for sportsvogne. Den giver bedre greb samtidig med lav rullemodstand. Orange Oil kommer fra appelsinskal og dette holder gummi sammensætningen blød og fleksibel. Det gør dækkene mere anvendelige i både kolde og våde forhold, hvor gummiet normalt mister grebet.
-
Replacement Tire Monitor (RTM)
Unik mærkning, der visuelt viser behovet for, at udskifte dæk ved at skifte fra " Replace Tire Monitor " til " Erstat dæk " baseret på slidbanen slid.
-
Ridge N Flex
Under begrebet “Ridge N Flex”, kombinerer Michelin tre nyskabninger til vinterdæk, som tilsammen giver maksimalt vejgreb og præcision ved styring. Dækmønstret er udstyret med adskillige profilkanter (Maxi Edge) placeret i forskellige vinkler (0°, 15°, 30°, 40° og -25°), hvilket muliggør en styrket tilpasning til underlaget. Specialdesignede, selvblokerende lameller (StabiliGrip) stabiliserer dækmønstret og forbedrer præcisionen i styringen. Og gummiblandingen (HelioCompound), fremstillet med silika og solsikkeolie, forbliver smidig og fleksibel, selv ved lave temperaturer, og forbedrer vejgrebet på vinterveje.
-
Self Seal
Self Seal Technology refererer til dæk, som kan lappe sig selv i tilfælde af punktering, f.eks af et søm. Dækket indeholder en særlig polymer belægning, som i tilfælde af en punktering, integrerer sig i det beskadigede område på løbefladen og forsegle hullet. Dog skal dækket udskiftes så hurtigt som muligt.
Self Seal Technology er tilgængelig fra Pirelli (Seal Inside), Michelin (SelfSeal), Continental, (ContiSeal), Hankook (Sealguard), Bridgestone (Driveguard), og andre producentre, i specifikke tråd mønstre.
-
SilentArmor Teknologi
Nyeste teknologi til SUV’er, der giver et stærkt og slidstærkt dæk kombineret med komfortabel og stille kørsel. Det superabsorberende lag mellem slidbanen og underliggende lag giver en glidende og stille køreoplevelse.
-
Smart Seal
Denne funktion forhindrer lufttab fra dækket, hvis det perforeres af et fremmedlegeme. Hvis fremmedlegemet efterfølgende falder ud, forsegler dækket sig selv. Dette gøres ved hjælp at et klæbrigt lag i den indvendige del af dækket. Nexen SmartSeal-teknologi forsegler punkteringer mindre end 5 mm. i diameter på grebsfladen.
-
SnowProtect Teknologi
Denne unikke teknologi består af lameller med låsningsbarrer i det øvre område, høj lamel tæthed og fleksible profil blokke. Dermed opnås en fremragende bremseevne på sneklædte veje.
-
SoundComfort Teknologi
Indeholder støjabsorberende skum, der er fastgjort til indersiden af dækket. Teknologien reducerer kørestøj med op til 4 dB (A), og giver en nem og holdbar løsning, som holder hele dækkets levetid.
-
Sound Absorber Teknologi
Dæk med Hankooks patenterede "Sound Absorber"-teknologi er udstyret med lette skumplader på dækkets inderside. Under kørsel reducerer de luftvibrationerne indeni dækket, som ellers kan forårsage en ubehagelig kørestøj ved visse hastigheder. "Sound Absorber"-teknologien reducerer mærkbart de øvre støjniveauer indeni bilen.
-
StabiliGrip
Stabiligrip er en vinterdæk-teknologi udviklet af Michelin, der sigter efter at give bedre vejgreb og større præcision ved hjælp af optimering af lamel-udformningen. Dækmønstret indeholder en mængde tredimensionelle, selvblokerende lameller, der går helt ind til dækmønstrets fundament, og er arrangeret i forskellige vinkler. De stabiliserer dækmønstret og skaber en lang række kanter, der låser sig fast i underlaget. StabiliGrip-lamellerne forbedrer evnen til at gennemtrænge vandfilm, og dermed opnå bedre kontakt med vejen.
-
TOP Indicator Teknologi
TOP (Tread Optimal Performance) Indicator Teknologi hjælper brugerne med at finde ud af, om profilen stadig passer til vinterforhold. Dækkets profildybde kan let måles uden hjælpeværktøjer.
-
URS (Ultra RunFlat System)
Dette system anvender de samme principper som RunFlat-teknologi. Men denne nye teknologi fra Nexen har yderligere fordele: URS anvender Profiled Insert til at fordele den interne belastning på et indlæg, Intensified Insert and Bead, fordeler den indvendige belastning på fleksible dele. Fordelene ved denne nye teknologi inkluderer optimal vulkanisering og nedadgående beskyttelse af de fysiske rammer.
-
WearControl Teknologi
De to gummiblandinger i slidbanen giver optimal balance til vådgreb og rullemodstand gennem hele dækkets levetid. Dette giver kortere bremselængde på våde kørebaner og mindre brændstofforbrug.
-
Wear indicators, abrasion indicators (TWI, DSI, WSI, VAI)
For at gøre sliddet på et dæk synlig, forsyner fabrikanterne deres produkt med forskellige optiske markeringer. Små gummi barer i mønsterrillerne eller farvede strimler, tal og symboler på slidbanen viser niveauet for slid. Efter slid vil disse markeringer forsvinde eller blive synlige. Slid indikatorer giver ikke kun oplysninger om den faktiske mønsterdybde, men også på den resterende ydelse, og dermed sikkerheden for et dæk uanset lovkrav eller mindstekrav: forsvinden af ??en vanddråbe markering på et sommer dæk betyder således en øget fare af aquaplaning. Og vinterdæk mister deres vinter egnethed og bør udskiftes, så snart iskrystal mærkning på slidbanen er ikke længere synlig. Bortset fra det, kan slid indikatorer tyde slid på den ene side. De fleste viser symboler, tegn og forkortelser på dækkets skulder, hvor slidindikatorer findes i slidbanen. Ud over standard forkortelsen "TWI" (Tread Wear Indicator), bruger producenter også deres egne betegnelser for deres slidindikatorer, fx DSI = Driving Safety Indicator, WSI = Winter Safety Indicator, VAI = Visual Alignment indikator.
-
XRP (Extended RunFlat Performance) Teknologi
RunFflat dæk med XRP teknologi fra Kumho er udstyret med forstærkede sidevægge. I tilfælde af punktering kan dækket bære vægten af køretøjet, selv uden luft i dækket. Hvis der opstår et tryktab i dækket, forhindrer sidevæggene, at dækket bliver klemt mellem vejbanen og fælgen, eller at dækket blot glider rundt på fælgen.
Dækkets selvbærende sidevægge gør det muligt at fortsætte kørslen med en maksimal hastighed på 80 km/t og tilbagelægge en distance på op til 80 km. Dermed elimineres risikoen forbundet med at skulle at skifte hjul et farligt sted. En anden fordel ved Kumho dækket er vægtreduktionen, da der ikke er nødvendigt at medbringe et reservehjul. Dette indebærer i en reduktion i brændstofforbruget. Det giver også mere anvendelig plads i bagagerummet. En forudsætning for at bruge RunFlat dæk er et automatisk dæktrykovervågningssystem (TPMS).
-
Biltuning
Spektret af
biltuning spænder fra simple projekter til komplekse indgreb for at øge ydeevne og køreadfærd gennem målrettet biltuning.
-
Drejningsmoment til aluminiumsfælge
Hvis du selv skifter dine aluminiumsfælge, er det korrekte
drejningsmoment er vigtigt
for aluminiumsfælge. Læs, hvordan du spænder dem.