Kilde: Reifenfibel, første oplag 1999, Schweiz
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli
Den tekniske udførelse af dæk er fastlagt i normen for personbilsdæk efter den europæiske forskrift ECE-R 30. Dette gælder særdeles for skriften på dæksiden, som oplyser dækkenes vigtigste data. Der findes de oplysninger, som er vigtige for bilisten. Normen kræver udover dette, ydermere betegnelse på siden - såsom producentens navn og dæktype.
Bredden regnes i millimeter (f.eks. 175 mm). Ved almindelige dæk til personvogn er bredden fra 125 mm (f.eks. 125/80 R 12) til ca. 335 mm (f.eks. 335/30 R 19). Bredden øges i omgange om 10 mm. Specielle dæk til nye hjul- og dæksystemer (f.e.x TD-dæk fra Dunlop eller TRX- eller TDX-dæk fra Michelin) har andre millimetermål i bredden. Disse strækker sig fra 160 mm til 240 mm. Den faktiske bredde afviger på grund af de almindelige produktionstolerancer, i almindelighed ubetydeligt fra de nominelle angivelser, og varierer fra producent til producent ,med få millimeter. Udover dette kommer variationen an på, hvilken fælgbredde dækket er monteret på.
Standardiseringen på dæk muliggør, at man kan montere_ de fleste dæk på fælge med varierende bredde. Forskellen i bredden kan være årsag til, at man på nogle køretøjer, kun må montere dæk fra en speciel producent (mærkesforbindelse), eller kun i kombination med specielle fælge, da dækkene i samtlige driftsforhold altid (også ved fuld last og fuldt udslag på rattet) skal kunne rotere uhindret. Også brug af snekæder, kan være knyttet til visse fabrikater og fælgbredder. Indse bilens manual eller få oplysningerne hos bilproducenten.
Her handler det om forholdet mellem højde og bredde på dækket i procent. Er profilen /50 betyder det, at dækkets højde er halvdelen af dækkets bredde. Jo lavere profil desto lavere dækside - almindeligt på sportsvogne (225/45...). Specialtilfælde: På dæk i 80- og 82-profil betegnelsen ".../80" ikke almindelig - i ældre manualer kan det stå "155 R 13". Dette svarer til dækkøb nu "155/80 R 13".
"R" betyder "radial". Det er i dag den mest almindelige opbygget dæk type, med radialt lagte karkasstråde. Kun i 1960'erne var diagonaldækket standard. Når diagonaldækket fabrikeres i dag (specielle dæk til veteranbiler mv.) står der i stedet for et "R" et "D" eller også "-" henvisning. Det er kun tilladt at montere dæk af den ene type.
Fælgens diameter måles diagonalt fra fælgkant til fælgkant. Målet opgives oftest i tommer ("). De mest almindelige mål strækker sig fra 10" til 20". Ved håndtering af TD-dæk fra Dunlop, TRX-TDX-dæk eller PAX systemet fra Michelin angives fælg diameter i millimeter. De almindeligste mål er fra 315 mm til 440 mm.
Kode for dækkets belastningsgrænse. Alle LI-værdier er fremstillet efter en normgivende tabel, ordnet efter en bestemt belastning ved en forudbestemt lufttryk. Eksempelvis "85" = 515 Kg. Højere værdier på LI er tilladt. Tillægs- betegnelsen "Reinforced": (12) Betegnelse på dæk som særskilt kan klare en højere belastning (til varebiler, minibusser, vans, og off road køretøjer) Afgørende for disse er modsvarende højere LI-værdier.
Li kg
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
Bogstaverne angiver dækkets højeste tilladte hastighed. Bogstaverne er ordnet efter følgende kategorier (almindeligvis GSY for personbiler)
GSY km/h
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240
På dæk med særlige profiler er der på dæksiden indpræget 'Rotation' , 'Drehrichtung' eller 'Direction' sammen med en pil, som angiver den påbudte rulleretning for dækket. Ved montering skal denne anvisning følges.
Personvognsdæk er i dag fortrinsvis slangeløse. Det er ikke nødvendigt at lægge slanger ind i dækket - det kan også være forbudt. Kun i enkelte tilfælde kan det være nødvendigt. Spørg derfor hos dækproducenten. Som midlertidig nødløsning kan slanger anvendes, hvis der skulle være et midlertidig lufttab ved hjulet.
Det hidtidige benyttede kodesystem for dækkets produktionsdato består af et tre-cifret DOT-nummer, f.eks. 409 betyder uge 40 i år 1999. At koden relaterer til 90'erne kan i nogle tilfælde oplyses af en lille trekant til højre for nummeret.
Siden 1.januar 2000 bruges et andet kodesystem, som består af fire cifre, f.eks. 2505 betyder uge 25 i år 2005.
På dæksiden ses flere steder forkortelsen 'TWI', som er en indikator for, hvor langt slitagen er skredet frem. Når mærkerne ikke mere er synlige ___, er dækket så nedslidt, at lovkravet om den mindste profildybde på 1,6 mm ikke længere er opfyldt, og det er på tide, at få dækket skiftet. Forsøg har desuden vist, at dæk med en profildybde under 3mm allerede mister vejgrebet, især på våd vejbane.
Vinterdæk er tydelig mærket 'M+S' eller lignende. Det betyder, at dækket er udformet til speciel brug ved vinterkørsel og at der findes hastighedsbegrænsninger for dækket.
I flere europæiske lande kræves vinterdæk i vinterhalvåret. Dæk med 'M+S'-symbolet opfylder disse krav__. En fuldstændig oversigt over de enkelte landes krav om vinterudstyr, findes på www.trafikken.dk .__ Søg under vinterkørsel eller pigdæk. Har et vinterdæk en profildybde under 4 mm, anses det i flere lande ikke mere som vinterduelig.
Alle dæk fremstillet efter 1.10.98 (DOT-nr.408) skal være forsynet med et 'E'-godkendelsesmærke på dæksiden. Dækket opfylder så EU-normen iflg. ECE-R 30. Dæk, som ikke er forsynet med denne mærkning, må ikke længere monteres.
For at kunne identificere regenererede dæk (slidbanedæk), skal disse være forsynet med et påtryk 'R' , 'runderneuert', 'retread' eller 'retreaded''. Produktionsdatomærkning følger samme regler gældende for nyproducerede dæk.
Hvad siger loven?
Bilproducenten kan oplyse, hvilke dæk lovlig må anvendes på bilen. Oplysningerne findes ligeledes i bilens typegodkendelse.
Hvis du vil vide mere om lovgivningen, kan du finde oplysninger på Færdselsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk . Klik ind på detailforskrifter. Kapitel 8 afsnit 02 omhandler dæk og fælge.
Antal: %entry-quantity%
Pris pr. dæk: %entry-formattedTotalPrice%