Ordrestatus x
Log ud

77345733

Betegnelser på dæk (Mærke)

  1. 1. Mærke / producent
  2. 2. Profilbetegnelse / Dæktype
  3. 3. Dækkets bredde
  4. 4. Dækkets profil (forholdet mellem højde og bredde i %)
  5. 5. Radialdæk
  6. 6. Indre diameter i tommer (den samme som fælgens diameter)
  7. 7. Belastningsindeks
  8. 8. Hastighedsindeks
  9. 9. Tubeless - uden slange
  10. 10. Produktionsdato (XX = uge, X = år, > = 9 årti)
  11. 11. Slitageadvarsel
  12. 12. Tillægsbetegnelse for dæk med høj belastningsevne
  13. 13. Oplysning om vinterevne på vinter- og all arounddæk

Kilde: Reifenfibel, første oplag 1999, Schweiz
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli

Et dæks dimension

Den tekniske udførelse af dæk er fastlagt i normen for personbilsdæk efter den europæiske forskrift ECE-R 30. Dette gælder særdeles for skriften på dæksiden, som oplyser dækkenes vigtigste data. Der findes de oplysninger, som er vigtige for bilisten. Normen kræver udover dette, ydermere betegnelse på siden - såsom producentens navn og dæktype.

Dækkets bredde (3)

Bredden regnes i millimeter (f.eks. 175 mm). Ved almindelige dæk til personvogn er bredden fra 125 mm (f.eks. 125/80 R 12) til ca. 335 mm (f.eks. 335/30 R 19). Bredden øges i omgange om 10 mm. Specielle dæk til nye hjul- og dæksystemer (f.e.x TD-dæk fra Dunlop eller TRX- eller TDX-dæk fra Michelin) har andre millimetermål i bredden. Disse strækker sig fra 160 mm til 240 mm. Den faktiske bredde afviger på grund af de almindelige produktionstolerancer, i almindelighed ubetydeligt fra de nominelle angivelser, og varierer fra producent til producent ,med få millimeter. Udover dette kommer variationen an på, hvilken fælgbredde dækket er monteret på.

Standardiseringen på dæk muliggør, at man kan montere_ de fleste dæk på fælge med varierende bredde. Forskellen i bredden kan være årsag til, at man på nogle køretøjer, kun må montere dæk fra en speciel producent (mærkesforbindelse), eller kun i kombination med specielle fælge, da dækkene i samtlige driftsforhold altid (også ved fuld last og fuldt udslag på rattet) skal kunne rotere uhindret. Også brug af snekæder, kan være knyttet til visse fabrikater og fælgbredder. Indse bilens manual eller få oplysningerne hos bilproducenten.

Forholdet højde-bredde/Serie....../50, /60, /70, /80 (4)

Her handler det om forholdet mellem højde og bredde på dækket i procent. Er profilen /50 betyder det, at dækkets højde er halvdelen af dækkets bredde. Jo lavere profil desto lavere dækside - almindeligt på sportsvogne (225/45...). Specialtilfælde: På dæk i 80- og 82-profil betegnelsen ".../80" ikke almindelig - i ældre manualer kan det stå "155 R 13". Dette svarer til dækkøb nu "155/80 R 13".

Dæk type (5)

"R" betyder "radial". Det er i dag den mest almindelige opbygget dæk type, med radialt lagte karkasstråde. Kun i 1960'erne var diagonaldækket standard. Når diagonaldækket fabrikeres i dag (specielle dæk til veteranbiler mv.) står der i stedet for et "R" et "D" eller også "-" henvisning. Det er kun tilladt at montere dæk af den ene type. 

Fælg diameter (6)

Fælgens diameter måles diagonalt fra fælgkant til fælgkant. Målet opgives oftest i tommer ("). De mest almindelige mål strækker sig fra 10" til 20". Ved håndtering af TD-dæk fra Dunlop, TRX-TDX-dæk eller PAX systemet fra Michelin angives fælg diameter i millimeter. De almindeligste mål er fra 315 mm til 440 mm.

Belastningsindeks (Load Index LI) (7)

Kode for dækkets belastningsgrænse. Alle LI-værdier er fremstillet efter en normgivende tabel, ordnet efter en bestemt belastning ved en forudbestemt lufttryk. Eksempelvis "85" = 515 Kg. Højere værdier på LI er tilladt. Tillægs- betegnelsen "Reinforced": (12) Betegnelse på dæk som særskilt kan klare en højere belastning (til varebiler, minibusser, vans, og off road køretøjer) Afgørende for disse er modsvarende højere LI-værdier.

Li       kg
63       272
64       280
65       290
66       300
67       307
68       315
69       325
70       335
71       345
72       355
73       365
74       375
75       387
76       400
77       412
78       425
79       437
80       450
81       462
82       475
83       487
84       500
85       515
86       530
87       545
88       560
89       580
90       600
91       615
92       630
93       650
94       670
95       690
96       710
97       730
98       750
99       775
100      800
101      825
102      850
103      875
104      900
105      925
106      950
107      975
108      1000
109      1030
110      1060
111      1090
112      1120

Hastighedsindeks (GSY, også Speedindex) (8)

Bogstaverne angiver dækkets højeste tilladte hastighed. Bogstaverne er ordnet efter følgende kategorier (almindeligvis GSY for personbiler)

GSY      km/h
M        130
N        140
P        150
Q        160
R        170
S        180
T        190
U        200
H        210
V        240
W        270
Y        300
ZR       >240

Påbudt rulleretning

På dæk med særlige profiler er der på dæksiden indpræget 'Rotation' , 'Drehrichtung' eller 'Direction' sammen med en pil, som angiver den påbudte rulleretning for dækket. Ved montering skal denne anvisning følges.

Slangeløse dæk (Tubeless/Schlauchlos) (9)

Personvognsdæk er i dag fortrinsvis slangeløse. Det er ikke nødvendigt at lægge slanger ind i dækket - det kan også være forbudt. Kun i enkelte tilfælde kan det være nødvendigt. Spørg derfor hos dækproducenten. Som midlertidig nødløsning kan slanger anvendes, hvis der skulle være et midlertidig lufttab ved hjulet.

Produktionsdato (10)

Det hidtidige benyttede kodesystem for dækkets produktionsdato består af et tre-cifret DOT-nummer, f.eks.  409 betyder uge 40 i år 1999. At koden relaterer til 90'erne kan i nogle tilfælde oplyses af en lille trekant til højre for nummeret.

Siden 1.januar 2000 bruges et andet kodesystem, som består af fire cifre, f.eks. 2505 betyder uge 25 i år 2005.

Slitageindikator (Treadwear Indicator , "TWI") (11)

På dæksiden ses flere steder forkortelsen 'TWI', som er en indikator for, hvor langt slitagen er skredet frem. Når mærkerne ikke mere er synlige ___, er dækket så nedslidt, at lovkravet om den mindste profildybde på 1,6 mm ikke længere er opfyldt, og det er på tide, at få dækket skiftet. Forsøg har desuden vist, at dæk med en profildybde under 3mm allerede mister vejgrebet, især på våd vejbane.

M+S (Vinterdæk/helårsdæk) (13)

Vinterdæk er tydelig mærket 'M+S' eller lignende. Det betyder, at dækket er udformet til speciel brug ved vinterkørsel og at der findes hastighedsbegrænsninger for dækket.

Vinterdæk i europæiske lande:

I flere europæiske lande kræves vinterdæk i vinterhalvåret. Dæk med 'M+S'-symbolet opfylder disse krav__. En fuldstændig oversigt over de enkelte landes krav om vinterudstyr, findes på www.trafikken.dk .__ Søg under vinterkørsel eller pigdæk. Har et vinterdæk en profildybde under 4 mm, anses det i flere lande ikke mere som vinterduelig.

E - godkendte dæk:

Alle dæk fremstillet efter 1.10.98 (DOT-nr.408) skal være forsynet med et 'E'-godkendelsesmærke på dæksiden. Dækket opfylder så EU-normen iflg. ECE-R 30. Dæk, som ikke er forsynet med denne mærkning, må ikke længere monteres.

Regenererede dæk/Slidbanedæk

For at kunne identificere regenererede dæk (slidbanedæk), skal disse være forsynet med et påtryk 'R' , 'runderneuert', 'retread' eller 'retreaded''. Produktionsdatomærkning følger samme regler gældende for nyproducerede dæk.

Hvad siger loven?

Bilproducenten kan oplyse, hvilke dæk lovlig må anvendes på bilen. Oplysningerne findes ligeledes i bilens typegodkendelse.

Hvis du vil vide mere om lovgivningen, kan du finde oplysninger på Færdselsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk . Klik ind på detailforskrifter. Kapitel 8 afsnit 02 omhandler dæk og fælge .