Ordrestatus x
Log ud

77345733

Kørselstips - Dæk på vejen

Dæk er et sikkerheds-relevant komponent af alle køretøjer. Men tilstrækkelig dæk sikkerhed kan kun garanteres, når dækket er i god stand. En slidt profil øger risikoen for akvaplaning og forlænger bremselængde. Når du køber nye dæk, bør du tage dette i betragtning for købsbeslutningen. Anmeldelser vil hjælpe dig med at finde de bedste dæk, når det kommer til sikkerhed. For at undgå dækskader, bør du opbevare dækkene korrekt og tjekke dem før montering. Efter en punktering er reparation dækket normalt muligt, men stadig irriterende - især hvis defekten kunne have været undgået.

Her kan du finde nogle tips for sikker kørsel:

Bremsweg und Bremsspuren

© toa555 FOTOLIA

Standselængde eller Bremselængde

Bremselængden er et sikkerhedskriterium, som du sikkert allerede blev konfronteret med i køreskolen - i det mindste teoretisk, da beregning af bremselængden er et ofte stillet eksamen spørgsmål. Kender du stadig formlen?

Udregning af Bremselængden

Bremselængden er den distance, en bil bevæger sig fra starten af nedbremsning, og til den står helt stille, imens standselængden også omfatter reaktionstiden, hvilket er cirka 20cm for hver km/t, du bevæger dig med. For at beregne bremselængden i fod skal blot bruge denne formel: (hastighed m/ph)² ÷ 20 + reaktions afstand. Multiplicer resultatet med 0,3 for bremselængden i meter. Dette er teorien, men i praksis kan bremselængden være længere, fordi den afhænger af forskellige faktorer. Ud over våde, snedækkede eller isglatte veje har dækkenes tilstand også indflydelse på den.

Dette handler ikke kun om, hvor slidte de er, men også om dæktypen. Hvis du kører om sommeren med vinterdæk, lider bremselængden. Bremselængden med sommerdæk vs. vinter dæk er bedre i de varmere måneder. Dette skyldes den hårdere gummiblanding i sommer dæk.

Vær opmærksom på din egen og andre bilisters sikkerhed - kør altid med den nødvendige afstand for at give tilstrækkelig plads til bremselængde i nødstilfælde.

Akvaplaning

En bils akvaplaning

© introducer FOTOLIA

Akvaplaning eller aquaplaning er et mareridt for mange bilister. At miste kontrollen over køretøjet øger faren for trafikuheld. Og ingen ønsker at risikere det! Men hvad er akvaplaning , og hvordan kan det opstå?

Konventionelle dæk har en slidbane bestående af mange langsgående og tværgående riller. På våde veje indsamler de vandet, der så transporteres på tværs væk fra dækket, således at den direkte kontakt mellem slidbanen og vejen altid er garanteret. Hvis dette ikke fungerer, lader et dække af vand dækket flyde. Så kan kræfterne ikke overføres til vejen. Akvaplaning viser sig ved forskellige symptomer:

  • En let styring
  • Hjulspin
  • Vandige lyde under køretøjet

Hvad gør man under akvaplaning?

Der er en simpel regel for akvaplaning: Du må IKKE bremse! Brug koblingen og styr lige fremad. Dækkene bør rettes parallelt med kørselsretningen.

Det er selvfølgelig bedst, hvis det slet ikke kommer til akvaplaning. Derfor bør du køre forsigtigt i regnen. Kontrollér også mønsterdybde på dine dæk regelmæssigt. Kun med en mønsterdybde på mindst 3 mm er et dæk sikkert. Dog, hvis rillerne i dækkene er slidte , kan de ikke absorbere vand nok, og så vil du altid køre med risiko for akvaplaning i regnvejr. I øvrigt er bilister for det meste mere bange for akvaplaning om vinteren, fordi der også er fare for at glide i sjap. I dette tilfælde gælder de samme regler og forholdsregler som for våde veje.

Am besten ist es natürlich, wenn es gar nicht erst zu Aquaplaning kommt. Daher sollte man bei Regen vorsichtig fahren. Checken Sie zudem regelmäßig die Profiltiefe Ihrer Reifen. Denn nur mit einem Profil von mindestens 3 mm Tiefe kann ein Reifen Sicherheit bieten. Die Rillen in abgefahrenen Reifen können hingegen nicht mehr ausreichend Wasser aufnehmen und so fahren Sie bei Regenwetter immer mit dem Risiko von Aquaplaning. Übrigens haben Autofahrer noch mehr Angst vor Aquaplaning im Winter, denn auch auf Schneematsch besteht die Gefahr des Rutschens. Dabei gelten allerdings die selben Regeln und Vorsichtsmaßnahmen wie auf regennasser Fahrbahn.

Op