Ordrestatus x
Log ud

77345733

Dæek - skade

Dækkene er et sikkerheds-relevant komponent af alle køretøjer. Men en tilstrækkelig dæk sikkerhed kan kun garanteres, hvis dækket er i god stand.

Her kan du finde alle vigtige oplysninger om dæk pleje og sikkerhed:

Dækskade og Punkteringer

Dækskade: Rustent søm i dæk

© InCommunicado ISTOCK

Måske er det allerede sket for dig: Du kører i bil, og pludselig punkterer dit dæk. I mange tilfælde er det en blot irriterende og et dækskift er alt, der skal til. Men ved høje hastigheder kan dæk kavitation medføre alvorlige konsekvenser. Derfor bør du tjekke dækkene regelmæssigt for skader, da defekte dæk kan føre til problemer hvor som helst og til hver en tid. Synlige dæk skader kan være:

  • Mærker og snit
  • Buler
  • Hakker

På grund af skader i gummiblandingen kan vand trænge ind i dækket og forårsage rust derinde - dette svækker materialet. En sådan dækskade kan opstå for eksempel grundet fremmedlegemer såsom søm og sten, der graver sig ned i slidbanen, men kan også skyldes kontakt med kantsten og for lavt lufttryk. Selv en slidt slidbane eller ukorrekt opbevaring, hvor dækket er blevet udsat for Uv-stråling eller olie, kan føre til en punktering.

En slidt profil øger også risikoen for akvaplaning og udvider bremselængden. Når du køber nye dæk, bør du tænke over dette inden køb. Anmeldelser vil hjælpe dig med at finde de bedste dæk med hensyn til sikkerhed. For at undgå dækskader bør du opbevare dækkene korrekt og tjekke dem før montering. Efter en punktering er reparation af dækket normalt muligt men stadig irriterende - især hvis defekten kunne have været undgået.

Dæk reparation

Dæk er ikke lavet til at holde for evigt. De fleste bliver kun skiftet, når mønstret er slidt, men en punktering kan ske til hver en tid. I bedste fald vil en dæk reparation løse problemet. Fremmedlegemer eller hyppig kontakt med kantsten kan beskadige dækket. Hvis du ikke lægger mærke til det, kan du risikere et uventet sammenbrud. Og hvad så?

Lappesæt i stedet for et reservehjul

Mange bilproducenter udstyrer ikke længere nye biler med et nødsituations- eller reservehjul, men med et dæk reparationssæt. Dette omfatter et dæk forseglingsmiddel - efter brug, er du nødt til at køre til den næste tankstation med det samme, mens du kan dække store afstande med et reservehjul. Eksperterne på værkstedet vil derefter beslutte, om dækket kan repareres eller skal udskiftes. Du kan finde nye dæk og dæk reparationssæt i et bredt udvalg på daekonline.dk. Der er større chancer for mulig dæk reparation, når du har helt nye dæk eller kun en delvis skade.

Punkteringer

I bedste fald behøver du ikke lade det komme til dette punkt i første omgang. Kontroller dækkene regelmæssigt for fremmedlegemer og andre skader. Hvis der er et søm i dækket, skal du ikke trække det ud - dette ville lade luften undslippe endnu hurtigere. Du skal muligvis forøge lufttrykket - uanset hvad, så snart du opdager skaden, skal du tage til tankstationen snarest muligt. De vil forhåbentlig kunne reparere bildækket. Hvis indersiden af dækkene er påvirket, vil en dæk reparation ikke være muligt.

Men ikke kun sten eller søm kan forårsage en punktering. Også hyppig kørsel over høje kantsten eller kørsel med forkert lufttryk stresser dækket. Allerede 0,5 bar for lavt lufttryk øger risikoen for punktering betydeligt. Uanset hvad årsagen er: Lad altid skaden blive undersøgt af en ekspert, og reparer ikke dækket selv. Kun med en professionel dækreparation vil du kunne være sikker på vejen. Sammenlign omkostningerne for reparation med prisen for nye dæk - i vores online shop kan du finde gode tilbud, som ofte er billigere end en reparation.

Slidte Dæk

Tyre safety

© Bibigon ISTOCK

Igen og igen sker ulykker på grund af slidte dæk. Det er ikke kun farlig, men kan også være dyrt, da mange forsikringsselskaber ikke betaler for hele skaden grundet en medvirkende fejl. Slidte dæk er ikke en mindre lovovertrædelse, og bør udskiftes så hurtigt som muligt med nye dæk. På daekonline.dk tager bestillingsprocessen kun et par minutter, og du vil normalt modtage dækket inden for fire eller fem hverdage efter betaling.

Konsekvenser af Slidte Dæk

Faren ved slidte dæk kan forklares bedst gennem funktionen af deres slidbane. De har riller, der samler vandet på våde veje og transporterer det væk fra dækket. Så derfor kan dækket ikke flyde, og akvaplaning kan undgås. Mange små lameller forbedrer dækkets greb på vinterveje. Hvis dækket er slidt, elimineres denne effekt, og bremselængden forlænges betydeligt - en sikkerhedsrisiko, der kan reduceres med nye dæk.

Men hvornår kan et dæk kaldes "slidt"? Loven kræver en mønsterdybde på 1,6 mm, men eksperter anbefaler en mønsterdybde på 3 mm for sommerdæk og 4 mm for vinterdæk som minimum for sikkerhed på vejen i al slags vejr. Du kan nemt måle mønsterdybde selv, for eksempel ved hjælp af en mønt, men mange dæk har et dæk slidindikator (TWI).

Op