Ordrestatus x
Log ud

77345733

Dæktryk

De fleste bilister ved, at dækkenes lufttryk skal kontrolleres regelmæssigt. Men hvorfor? Her kan du finde alle oplysninger om:

Dæktryk Tabel

Dæktryk tabel kontinental

Opsummering af den kontinentale dæktryk tabel

En anden afgørende faktor er effekten på brændstofforbruget, da et lav lufttryk påvirker rullemodstanden, hvilket øger omkostningerne til brændstof. Men at vælge et højere lufttryk for at spare på brændstof er heller ikke en god idé. Det resulterer i mindre greb og hurtigere slitage. Kun når køretøjets belastning er signifikant forøget (for eksempel på en ferie med hele familien og en masse bagage), anbefales et højere dæktryk.

Her kan du finde en Dæktryk Tabel: Continental Dæktryk

Hvilket dæktryk er korrekt?

Men hvilket lufttryk er det rigtige? Dette angives af køretøjets fabrikant, og kan findes i dokumenterne eller i en dæktryktabel. Ofte kan det også findes på et klistermærke på bildøren. Hvis det er 2,5 bar, er dette ikke det absolutte tryk, men trykket i forhold til det omgivende tryk. Sidstnævnte er omkring 1 bar, hvilket resulterer i et absolut dæktryk på 3,5 bar. Men manometre på tankstationer viser altid det relative lufttryk. Hvis du har brug for 2,5 bar, er dette også det rigtige tryk til måling og opfyldning. Kontrollér trykket når dækket er koldt, for eksempel efter omkring 10 km i bytrafik.

Moderne biler er udstyret med et dæktryk overvågningssystem (TPMS). Kontrol af lufttrykket er ikke nødvendigt længere, da afvigelser formidles elektronisk via det indbyggede system. For alle nye personbiler er TPMS påkrævet ved lov. Lufttrykket måles af en sensor i hvert hjul. For føreren betyder dette for det første yderligere omkostninger for sensorerne, og for det andet for dækskift, hvilket er dyrere nu. Men først og fremmest vil TPMS sørge for mere sikkerhed for bilister.

Måling af dæktryk

Måling af dæktryk

© blue studios gmbh

Dækventiler

Det er tilrådeligt at tjekke bilens dæktryk regelmæssigt, så dækskade kan undgås, da dette især kan ske ved lavt dæktryk. Hvis du er nødt til at påfylde luft med få ugers mellemrum, bør du kontrollere dine dækventiler - de kan være defekte. Ventilerne vil uafhængigt erstattes ved hvert dækskift - det tager kun få sekunder. Normalt omhandler det gummi ventiler, som også er kendt som "snap-in ventiler".

Kombineret med alufælge bruges metal ventiler. De er dyrere, men ser også bedre ud. Sørg for, at låget er skruet på ventilen, da snavs og støv ellers kommer ind, hvilket reducerer dæk ventilernes levetid, som normalt er i fire år.

Dæk Gas

Er du allerede blevet tilbudt påfyldning af dæk med gas i stedet for luft? Mange butikker tilbyder dette for en passende betaling, og flere og flere bilister spørger sig selv: Vil det hjælpe noget? Angiveligt sparer det dig at kontrollere lufttrykket, fordi intet kan undslippe. Hvis man lige tager marketinghatten af, vil man se, at dette ikke er nogen fordel for den gennemsnitlige forbruger. Men hvad er det nu alligevel med dæk gas?

Dæk gas er nitrogen, som undslipper langsomt. Luft består af omkring 78 procent af nitrogen, og undslipper ikke meget hurtigere fra et intakt dæk. Hvis et dæk er beskadiget, er dæk gas overhovedet ikke til nogen hjælp. Og en skade opdages sædvanligvis ved at kontrollere lufttrykket - dette er derfor også nødvendigt, selvom dækkene er fyldt med gas.

Men der er stadig fordele ved dæk gas, som ikke gælder for bilisterne: Ilten i luften kan fremme dæk brand eller hurtig oxidering - men kun ved meget højt tryk. Det spiller en rolle i racerløb, såvel som for fly og tunge transporter, men ikke for biler eller motorcykler. Så du kan spare udgifterne til en påfyldning af dæk gas.

Op