Ordrestatus x
Log ud

77345733

Dæktyper

Dæk sørger for sikkerhed. Det er derfor vigtigt, at de er tilpasset vejrforholdene og godkendt til bilen. Desuden bør lufttryk og mønsterdybde være korrekt. Der er forskellige dæktyper:

Brede Dæk

Brede dæk er meget populære - især blandt førere af sportsvogne. Og ærligt talt: De ser sgu godt ud. Brede dæk er imidlertid ikke kun forbeholdt forfængelige fyre, men har nogle fordele, som alle kan nyde godt af. Jo bredere dæk jo større er kontaktområdet med jorden - dette forbedrer energioverførsel og greb - især på tørre veje.

Mange brede dæk har en slående central rille og mange v-formede tværgående riller. Begge sikrer en optimal vand transport på våde veje. Desuden, da flere lameller kan arrangeres på den forstørrede overflade, er brede dæk også godt over vinteren. Dækproducenterne udvikler nye koncepter for mere sikkerhed i is og sne.

Men brede dæk har også ulemper, hovedsageligt relateret til omkostningerne: For det første fører et større kontaktareal til mere rullemodstand og derfor til et højere brændstofforbrug. For det andet er disse dæk normalt dyrere end konventionelle dæk. Men på daekonline.dk kan du finde billige brede dæk af mange mærker.

XL Dæk

XL dæk har ikke specielt meget at gøre med ekstra store dæk - de er forstærkede. Dette betyder, at deres bærings kapacitet er forøget. Belastningen defineres med belastningstallet. Med et belastningstal på 90 kan et dæk bære op til 600kg. XL dæk kan have et belastningstal på 93 eller endda 95 sammenlignet med et identisk ikke - forstærket dæk. Et sådant dæk kaldes også extra load eller RF. Det kan kendes på XL i slutningen af den standardiserede dæk mærkning.

Et XL dæk har en mere stabil underbygning og en krop med flere lag. Et sådant dæk køres ved et højere dæktryk end normalt. Denne teknologi er nu også tilgængelig for højhastigheds dæk.

Lavprofil Dæk

Det standardiserede dækmærke omfatter ikke kun bredden og den indre diameter af dækket men også en indikation af dets profil. Dette er det procentvise forhold mellem dækkets bredde og kanthøjde. Det er 40 procent for en 215/40 R18 dæk. Flanke højden måles fra fælgen til enden af dækket. Hvis det er maksimalt 50 procent af dækkets bredde, kaldes det et lavprofil dæk. I de fleste tilfælde er disse også brede dæk.

Fordele og Ulemper ved Lavprofil Dæk

Dæk med mindre end 25 procent findes sjældent på markedet. Ved brug af sådanne ekstreme dimensioner er du nødt til at gå på kompromis med komfort. Vejbump vil kunne mærkes meget mere og rullestøj forøges, hvilket påvirker brændstofforbruget. Lavprofildæk er mere følsomme over for stød eller andet tungt brug. Hvis vejen er i dårlig stand, lider vedhæftningen af disse dæk. Selvfølgelig har lavprofildæk - bortset fra udseendet - også fordele. Håndtering af sving er bedre da stivheden forøges på grund af den lave højde. Den laterale stabilitet er også god. Dog bør du, som med alle dæk, være opmærksom på det korrekte lufttryk, fordi afvigelser over eller under kan have ubehagelige konsekvenser.

Nankang Lavprofil Dæk 215/30 ZR20

Nankang Lavprofil Dæk

© Delticom AG

Brugte Dæk

Køb af nye dæk medfører omkostninger, som nogle bilister ikke ønsker at betale. Selvom primært asiatiske dæk til køretøjer tilhørende små og kompakte klasser ofte er meget billige, foretrækker nogle at købe brugte dæk i stedet for at spare penge. Det kan være det hele værd - eller give bagslag. Grundlæggende er køb af velbevarede brugte dæk fra anerkendte producenter ikke forkert. Undersøg dem nøje, før du køber.

Hvis der er nogen synlige skader, eller hvis de er slidte \x{2013} fingrene væk! Disse dæk er til fare for dig og andre trafikanter, og bør bortskaffes. Derudover findes der et juridisk minimum for mønsterdybde på 1,6 mm. Men selv med 3 mm er køb ikke tilrådeligt, da køreegenskaber ikke kan sammenlignes med et nyt dæk, som har en 8 mm dyb slidbane. Tag en mønt og kontroller mønsterdybden - hvis møntens kant forsvinder helt ned i slidbanen, er det stadig ok.

Omformede Dæk

Omformede Dæk eller Regummirerede Dæk er et alternativ til brugte dæk. Disse er gamle dæk, der var ubeskadiget og har fået påført en ny slidbane. Hvis dette blev gjort af en professionel, er kvaliteten den samme som ved nye dæk - til en lavere pris. Du kan finde regummirerede dæk fra mange producenter i vores online shop. Udover den attraktive pris taler også et andet punkt også for denne type dæk - omformede dæk beskytter miljøet.

Sommerdæk

Sæmmerdæk bør anvendes fra påske til oktober, selvom sommerdæk, ikke er påkrævede ved lov håndterer disse bedste forholdene, når temperaturerne når op to chifre. Deres gummiblanding er hård og giver et godt greb. Rillerne opsamler vandet og transporterer det væk fra dækket, så det ikke flyder.

Vinterdæk

I nogle lande kræver loven vinterdæk på vinter veje (eller dem med M + S mærket). De er blødere end sommerdæk og forbliver fleksible selv ved lave temperaturer. Lamellerne fæstner til sne og is for at forbedre trækkraften.

Helårsdæk

Helårsdæk, som også kaldes al slags vejr dæk, kombinerer fordelene ved sommer- og vinterdæk, men de slides hurtigere og har en højere rullemodstand, hvilket øger brændstofforbruget. Ud over sommer, vinter og helårsdæk, tilbyder daekonline.dk racerdæk, vintage dæk, regummierede dæk såvel som dæk til motorcykler og erhvervskøretøjer, off-road dæk og run flat dæk.

Op