Ordrestatus x
Log ud

77345733

Motorstop værktøj

En bil der er gået i stå er irriterende og kan have mange årsager. Imens du kan komme videre fra et punkteret dæk med et reservehjul eller selv-reparerende dæk, kan en tom tank eller motorstop være et større problem. Hvis du er dækket af en autohjælp-ordning kan du ringe til deres service-linje. For at komme i kontakt med dem skal du ringe til deres service hotline nummer, hvilket nemt kan klares takket være en smartphone & Co. Men ude på landet har du måske ingen dækning. I dette tilfælde kan en god gammeldags vejhjælps-telefonboks redde dig, hvilket kan findes langs landeveje og andre veje. Opkaldet er gratis. Og hvis du ikke har noget medlemskab i en autohjælp-ordning kan du som regel få hjælp fra dem mod betaling. Bilfabrianter tilbyder til tider en lignende service der kan dækkes via forsikring, alt efter problemet.

Motorstop vejhjælps-foreninger

Panne

Et antal vejhjælps-klubber tilbyder ad hoc medlemskab for at dække assistance ved motorstop mår det er nødvendigt. Dette er praktisk, da føreren dermed ikke skal betale ekstra for servicen. Med ADAC derimod, skal du vise et medlemsskab som har været aktivt for mindst én dag. Men dette betyder ikke at den "gule engel" vil nægte at hjælpe andre, for eksempel hvis nogen har brug for en mindre reservedel eller noget benzin - imod betaling naturligvis. Assistance på stedet på denne facon er ideel men ikke altid mulig. Nogle gange kan du ikke undgå at få slæbt bilen hjem, hvilket som regel kan koste en del. Normalt skal du betale kontant og hvis du ikke har nok på dig skal du fortælle firmaet det med det samme så de kan stoppe ved en bankautomat.

Du kan finde et bredt udvalg af donkafte, ramper og andet værktøj her.

Donkrafte

Med en donkraft kan du hæve bilen op, hvilket gør det nemmere at reparere og skifte dæk på bilen. Der er mange typer af donkafte der hovedsageligt afviger i hvordan man anvender dem. Når du køber en sådan, kig da ikke kun på rpisen men også på kvaliteten idet alvorlige ulykker kan forekomme hvis donkraften svigter imens du reparerer en løftet bil. Et GS symbol, TÜV segl eller CE betegnelse er minimumskrav.

Når du leder efter en passende donkraft skal du overveje bilens vægt, akselhøjden og anvendelsesmetoden. Hvis du kun bruger den ved særlige lejligheder, som for eksempel når der skal skiftes fra sommer til vinterdæk, kan du klare dig med en model til omkring 20 euro. Hobby-mekanikere skal investere en smule mere; pumper med hydrauliske rampe holder længere, og mere dyrere rullende donkrafte er nemmere at bruge.

Den simpleste type er den diamant-formede sakse-donkraft der kan købes fra 10 euro og opefter. Med denne model kan du dreje en krank for at løfte bilen. Du skal dreje kranken et stykke tid men det kræver ikke meget fysisk kraft. Sakse donkraften kan bekvemt transporteres og er en populær vare når motorstoppet sker. En variant er en flaske donkraft med en pumpe-arm.

Wagenheber

Andre almindelige donkraft-typer er:

  • Donkrafte på hjul
  • Flaske donkrafte
  • Airbag donkrafte

Donkrafte til biler bør kun bruges på en jævn overflade og med håndbremsen trukket. Før den anvendes, bør bilen sættes i første gear eller "parkering" i en bil med automatgear.

Hydrauliske donkrafte

Med Hydrauliske donkrafte er der forskel på donkrafte på hjul og flaske-donkrafte. Donkrafte på hjul anvender olie tryk og er særligt praktiske da de har fire hjul hvor de to af dem er frit bevægelige (ligesom en ndkøbsvogn). De kan placeres under midten af en aksel, hvilket gør det muligt at flytte den løftede bil. At hæve og sænke bilen er muligt med en pumpe-arm der styrer den hydrauliske pumpe. I den anden ende af donkraften er der en bowle-formet plade (helst med en gummi top) - denne del har kontakt til bilen. Donkrafte på hjul har én ulempe: pga. deres vægt er de ikke nemme at transportere rundt og er forholdsvis dyre.

En anden mulighed - selvom det fundamentalt ikke er bedre - er en flaske donkraft. Denne type kan løfte op til 30 tons og er dermed stærkere end nogen anden donkraft. Professionelle bruget pneumatiske flaske donkrafte, selvom de også er hydrauliske modeller. Den høje grad af løftekraft gør det muligt at bruge dem til kommercielle/nyttevogne eller RV'er, selvom der ikke løftes særlig højt.

Elektriske donkrafte

Et alternativ til manuelle, pneumatiske og hydrauliske donkrafte er elektriske donkrafte. Dette er normalt en sakse donkraft der har en motor. Den anvendes vha. bilens cigaret-tænder, so der er ingen krank. Der er forskellige typer af elektriske donkrafte, der varierer i kraft, løftehøjde og naturligvis pris. Nogle modeller kan også tilsluttes bilens batteri.

Airbag donkrafte

En airbag donkraft bruger køretøjets udstødningsgasser til at løfte den. Det er en slags ballon lavet af vridnings-moddstandsdygtigt plastik og har en tube eller slange i den ene ende. Denne tilsluttes udstødningen på bilen og motoren startes, hvilket puster ballonen op. En airbag donkraft har en markant fordel: den er nem at transportere idet den ikke optager meget plads og den kræver kun lidt fysisk indsats for at anvendes. Derudover er den også egnet på ujævne overflader som er vanskelige med almindelige donkrafte. Men plastik airbagen er modtagelig overfor slitage og forfald og hvis dette sker mens bilen repareres, har du problemer.

Læsseramper bruges til at læsse (eller aflæsse) en bil over på en anden, når der er en højdeforskel mellem de to biler. Disse skal være meget stabile idet ofte tung last flyttes. De er lavet af forskellige materialer alt efter anvendelsen, men oftest stål eller aluminium. Læsseramper er meget bekvemte når de bruges til biler, store varevogne, byggematerialer eller motorcykler. Når du køber en sådan, er det vigtigt at være opmærksom på ikke kun deres læsse-kapacitet men også den ideelle læsse-vinkel og dermed deres længde.

I modsætning til brede tilgængelige ramper foran døre med plads til rullestolsbrugere, består læsseramper til køretøjer af to dele, en for hvert hjul. Afstanden imellem dem kan reguleres til bredden af akslen. En svag krumning gør læsningen endnu nemmere. Der findes også ramper med ydervægge, som er designet til at forhindre køretøjet i at glide af kanten. Folde-rammer har den fordel at de ikke er så pladskrævende så de er nemme at transportere og optager mindre plads.

Den rigtige læsserampe til alle biler:

Passager bil læsseramper

Passager bils læsseramper kan udfylde en anden rolle end læsning. Som regel er der to ramper der er lavet af stål, på hvilken bilen køres. Den vippede vinkel på køretøjet kan gøre det muligt at få adgang til undervognen for at finde eller reparere fejlen. Passager bils læsseramper fungerer som en løftende platform, selvom du ikke har adgang til hele undervognen. Disse er naturligvis nemmere at få råd til end en faktisk løfte platform.

Passager bils læsseramper varierer i bredde. De typiske modeller passer til 195-, 225- og 255- dæk i bredden. Du kan søge efter modeller der kan justeres i højden, hvilket så ligner en løfte platform. Uanset hvad er de bedre end en donkraft. Passager bils læsseramper er billigere end du måske tror - derfor kan det som regel ikke betale sig at leje dem.

Varevogns læsseramper

Typiske læsseramper har en kapacitet på flere hundrede kilo. Det er nok til motorcykler, motorcrossere og andre lette køretøjer. Hvis du ønsker at læsse en varevogn, har du som regel at gøre med tungere læs. Derfor holder varevogns læsseramper op til mange ton. Dette spiller også en rolle når det kommer til kommercielle køretøjer. Når du køber en sådan, så hold øje med om læsse-vurderingen referer til en eller to ramper. Blokér hjulene på den bil der læsses med klodser og vær sikker på at rampen ikke kan glide.

Læsseramper til byggematerialer

Bygge udstyr vejer som regel flere ton. Derfor er det vigtigt at bruge læsseramper til byggematerialer. De må nødvendigvis have en høj læssekapacitet. Der findes aluminiums ramper der passer til dette formål. Byggeudstyrs-læsseramper kan klare op til 20 ton og bør anvendes med stor forsigtighed pga. de tunge vægte der er involveret. Den maksimale vinkel bør være 30% eller 16,5% hældning. Rampernes længde kan beregnes med den følgende formel: højdeforskel x 3,5. Hvis køretøjet der læsses kun har én aksel, er den vægtkapaciteten som regel omkring 80% af den noterede værdi, idet det som regel henviser til to-aksel køretøjer.

Aluminum læsseramper

Alt efter hvad de anvendes til, varierer læsseramper ikke kun i længde men også i materiale. Som regel er de lavet af aluminium eller stål. Læssekapaciteten varierer som regel ikke meget - dem der har en kapacitet på mere en 10 ton er som regel aluminum læsseramper. Disse har den fordel at de vejer mindre, hvilket gør dem nemmere at transportere. De kan fåes som folde-ramper og er i dette tilfælde opbevaret på det sted der skal læsses/på køretøjet der skal læsses. De må ikke forveksles med ramper der er sat sammen af mange stykker og samlet med skruer og som er ekstremt transportable. Teleskop og kuffert ramper er aluminium læsse-ramper der kan gemmes væk forholdsvis nemt.