Vinterdækkene Bridgestone Blizzak W810 er udviklet af specialister fra det anerkendte japanske dækmærke til varevogne, lette lastbiler og erhvervskøretøjer, der opererer under barske vinterforhold og på udfordrende veje. Disse dæk er særligt velegnede til transport på intercityruter.
Fordele ved Bridgestone Blizzak W810-dækket:
Innovativ gummiblanding: Fremstillet af en unik kombination af lette polymerer, silica og naturlige komponenter, hvilket sikrer, at dækket bevarer sine egenskaber selv ved ekstremt lave temperaturer.
Avanceret slidbanemønster: Det unikke design med hundredevis af krydsende riller forhindrer akvaplaning og ophobning af sjap. Afløbsrillerne forbliver effektive, selv når slidbanen er stærkt slidt. Antallet og bredden af rillerne kompenserer for den reducerede dybde, når dækket slides.
Forbedret greb på sne: Specielle savtands- og kileformede udskæringer på slidbaneblokkenes kanter skaber flere kontaktpunkter, så køretøjet kan manøvrere i sneklædte områder med minimal udskridning.
Bedre ydeevne i sne: Mange 3D-lameller indlejret i skulderblokkene forbedrer dækkets evne til at klare sneklædte veje.
Forbedret bremseevne: Sammenlignet med forgængeren Bridgestone Blizzak W800 giver W810 en 30 % kortere bremselængde på snedækkede og isede overflader.
Slagfasthed: Dækkets forstærkede karkasse modstår kraftige stød og overbelastning ved kørsel på ujævnt terræn, samtidig med at det reducerer vibrationer og giver effektiv stødabsorbering.
Retningsstabilitet: Sikrer, at køretøjet forbliver stabilt ved høje hastigheder på lige veje.
Øget holdbarhed: W810-dækkene tilbyder 41 % højere slidstyrke på forakslen og 24 % højere slidstyrke på bagakslen sammenlignet med forgængeren.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
BRIDGESTONE EU NV/SA
Via del Fosso del Salceto 13/15, 00128, Rome, Italy