Bridgestone Dueler H/P Sport er et førsteklasses sommerdæk, perfekt til SUV'er og crossovers. Takket være de nyeste innovationer fra producenten, forbliver dette dæk ikke kun stabilt på varme veje, men hjælper også med at forhindre aquaplaning under kraftig regn.
Hvad bilisterne elsker ved Dueler H/P Sport:
Det har en høj hastighedsklassificering
Reagerer meget godt på styrekommandoer
Forbliver stabilt og sikkert
Har fremragende vejgreb
Modstår aquaplaning
Kort bremselængde
Stilfuldt design
Holdbarhed
Bridgestone har lagt stor vægt på at forbedre dette dæks ydeevne under varme forhold. De har optimeret gummiblandingen på dæksiderne og forstærket kordlaget, hvilket reducerer den varme, der genereres ved kontakt med varme overflader. Cooling Fin-teknologi holder dæksiderne kølige, hvilket giver en mere behagelig kørsel, selv ved ekstreme temperaturer.
For at sikre fremragende offroad-egenskaber har Bridgestone også implementeret Sharkskin-teknologi, der leder store mængder vand væk og forhindrer aquaplaning. Gummiblandingen, der anvendes i Dueler H/P Sport, er udstyret med NanoPro-Tech-teknologi, der reducerer varmeudviklingen med 50 % sammenlignet med tidligere modeller. Den specielle slidbaneblanding, som inkluderer vandpartikler, kiselsyre og ekstra lange carbonkæder, sikrer effektiv vandafledning, godt vejgreb på våde veje og en markant reduceret slidbane.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
Business Reviews
Profil:Dueler H/P Sport
Test dato
Testes ved
Prøvedækstørrelse
Testresultat
Vurdering
Test segl
03/2014
GUTE FAHRT
235/45 R20 100W XL MO
Recommendable Der 16 Zöller in 215/65 ist die Tiguan-Basisdimension. Im Handling harmonisch und sicher, allerdings eben auch instabiler als der ohnehin beliebtere 17 Zöller. Jetzt sind größere Lenkwinkel nötig, auch Lastwechsel erfordern eine größere Aufmerksamkeit. Befriedigend beim Bremsen, dafür natürlich top bei Aquaplaning. Doch selbst beim Komfort kann der kleinere Reifen keinen achten Vorteil herausfahren.
05/2013
LArgus de lAutomobile
235/45 R20 100W XL MO
Freinage sur sol sec (de 90à 0 km/h) classement 1er de 6 Freinage sur sol sec (de 130à 0 km/h) classement 1er de 6 Freinage sur sol mouillé (de 50à 0km/h) classement 4e de 6 Freinage sur sol mouillé (de 80à 0km/h) classement 3e de 6 Aquaplaning Longitudinal classement 3e de 6 Comportement Routier sur sol sec 1er de 6 Comportement Routier sur sol mouillé 1er de 6 Résistance au roulement 6e de 6 Bruit de roulement 4e de 6