Har du lyst til at udforske denne vinter? Continental VikingContact 8 er dit foretrukne dæk til alle dine vintereventyr. Det er bygget til at klare alt, hvad vinteren kaster efter dig, fra sne og is til sjap og regn.
Hvorfor Vælge VikingContact 8?
Sejt Nyt Design: Med trelags-sipes kan dette dæk tage fat på is, sjap, sne og våde veje som en mester.
Super Glat Kørsel: Den næste generations nordiske slidbanecompound reducerer rullemodstand, så du får en glat, energieffektiv kørsel.
Stille Komfort: Det avancerede mønsterdesign betyder mindre støj, så du kan nyde en rolig kørsel selv under de værste vinterforhold.
Når vinteren bliver vild, holder VikingContact 8 dig sikker. Dets 3D-sipes, snekanter og specielle skulderdesign tackler alle slags vintervejr. Plus, den nordiske compoundteknologi tilpasser sig enhver vintertemperatur.
Har du en lang tur foran dig? Ingen problemer. VikingContact 8's robuste konstruktion hjælper med at forlænge din batterirækkevidde og reducere brændstofforbruget. Den næste generations slidbanecompound reducerer dækkets deformation, hvilket gør din kørsel mere effektiv.
Og når det stormer udenfor, holder dette dæk tingene stille. Det forbedrede mønsterkoncept optimerer interaktionen mellem dækket og vejen, hvilket reducerer støj ved alle hastigheder. Det er også perfekt til elektriske køretøjer med en "A" støjklassificering i alle størrelser.
Klar til fremtiden? Det er VikingContact 8. Det er EV-kompatibelt og opfylder behovene for elektriske, hybrid- og forbrændingsmotorkøretøjer.
Så gør dig klar til vinteren med Continental VikingContact 8. Sikkert, stille og effektivt – det er dækket, der lader dig udforske mere, stresse mindre og virkelig nyde turen.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.