Brændstofbesparende og miljøvenligt Spar på benzinen og sæt et mindre CO2-fodaftryk med EfficientGrip-dækket med brændstofbesparende teknologi. EfficientGrip kombinerer en letvægtsstruktur med en avanceret slidbaneblanding, der gør, at dækket skal bruge mindre energi for at rulle. Resultatet er lavere omkostninger til brændstof - og CO2- udledninger - på hver køretur.
Lang holdbarhed EfficientGrip giver dig et højere kilometertal mellem dækskift. Slidbanens silicablanding sikrer en længere dæklevetid, og du sparer penge.
Bedre bremseevne på våde veje Med en unik slidbaneoverflade og en lamelplacering, der sikrer, at vandet bortledes effektivt, giver EfficientGrip bedre køreegenskaber i vådt føre og kortere bremselængder end andre dæk i klassen.*
Støjsvag, komfortabel kørsel Oplev komfortabel kørsel takket være det støjreducerende blokdesign.
*Sammenlignet med de gennemsnitlige køreegenskaber hos 4 førende konkurrenter. Testet af TÜV SÜD Automotive i marts 2009, dækstørrelse: 205/55R16, testbil: VW Golf, rapportnr. 76236753.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
EfficientGrip Kundebedømmelser
Gennemsnit af 1.169 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
10.486
10.12.2020 fra Olsen Bagdæk sprunget i kassen efter 20.000 km. Burde ikke forekomme.
08.10.2020 fra Peter Støjsvagt og godt til prisen
18.10.2018 fra Carsten Steen Hansen Det er et meget godt dæk med meget god vejgreb i både på våd- og tør vej.
Dækstøj er med dette dæk blevet mærkant laver.
08.09.2018 fra Kai Bundgaard Der er i hvert fald lavt støjniveau, hvilket jeg sætter stor pris på.
Om det er skift til anet brændstof eller dækkene ved jeg ikke. "Cirkle Miles plus" men jeg kører i gennemsnit 16 km pr. ltr.
Tidligere kørte jeg max 15 km. Jeg kører 20.000 km årligt, så det betyder da lidt.
Har ikke haft brug for katastrofeopbremsning.