- Sommerdækket fra MICHELIN designet med din sikkerhed i tankerne
- Fremragende bremseegenskaber, selv nå;r det er slidt(1,2)
- Designet til at have lang levetid(3)
- Også; egnet til at give en bedre køreoplevelse med elbil
Glæd dig over førsteklasses kørsel med dæk;, som du kan stole på; kilometer efter kilometer. Sommerdækket MICHELIN Primacy 5 er designet til at give sikkerhed, der holder, med næste generation af MICHELIN EverGrip Technology og MaxTouch Technology. Dette holdbare dæk, der har fremragende bremseegenskaber i vå;dt føre(1,2) og fremragende levetid(3), giver dig tryghed bag rattet, uanset hvor langt du kører.
MICHELIN Primacy 5 er udstyret med teknologierne MICHELIN EverGrip & MICHELIN EverTread, der giver holdbare præstationer og sikkerhed. Med den seneste generation af højtydende gummiblandinger får dækket en 4 % kortere bremselængde i vådt føre, når det er nyt, og bevarer de samme præstationer, når det er slidt, sammenlignet med sin forgænger(1), så du og dine passagerer er beskyttede fra første til sidst kilometer.
MICHELIN Primacy 5 har en fremragende levetid, uden at det går ud over andre præstationer, og kører 18 % flere kilometer end sin forgænger(3). MaxTouch Technology maksimerer dækkets kontakt med vejbanen og fordeler kræfterne ved acceleration, opbremsning og kurvetagning jævnt, hvilket giver jævn slitage og længere dæklevetid. Ud over den længere levetid øger den nye gummiblanding patenteret af Michelin også dækkets slidstyrke.
Sommerdækket MICHELIN Primacy 5 egner sig også til elbiler og er udstyret med en højtydende gummiblanding designet til at reducere rullemodstanden(4). Dette hjælper med at udvide batterirækkevidden takket være et lavere energiforbrug. Og med et nyt dækmønster designet til at reducere støj kan du nyde godt af en mere komfortabel kørsel i din elbil i længere tid(3).
Michelin gør konstant sine dæk mere energibesparende. Michelin stræber ikke kun efter at reducere dæks indvirkning på brændstofforbruget, men også efter at øge elbilers autonomi. Reduktionen af CO2-emissioner i forbindelse med brugen af vores produkter er en integreret del af Michelins strategi. Michelin stræber efter at reducere antallet af dæk, som vores kunder har brug for for at køre det samme antal kilometer. Michelin hjælper med at indsamle brugte dæk i mange lande for at genanvende dem. Dækfabrikanten investerer i forskning og udvikling for at vinde innovative og mere effektive genindvindingsløsninger. Udtjente Michelindæk finder vej ind i nye produkter, for eksempel veje og energikilder som fjernvarme.
Michelin har udviklet innovative løsninger siden 1889 for at bidrage til en sikrere, renere og mere effektiv mobilitet for mennesker og varer. En spiller, der sætter standarden for alle dækløsninger, motorsportsløb og rejserelaterede markeder. Michelin er et af verdens førende mærker, vi tilbyder alle en vej frem: det er rygraden i vores virksomhed.
(1) – Bremseevne i vådt føre – Bremseevne i vådt føre, nyt og slidt: Eksterne test udført af TüV SüD Product Service, på opdrag fra Michelin, i juli 2024 med dimensionen 205/55 R 16 91V på en VW Golf 8, opbremsning fra 80 til 20 km/t under forhold med ringe greb (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f), sammenligning af MICHELIN Primacy 5 (nyt: 100 % – slidt: 100 %) og MICHELIN Primacy 4+ (nyt: 91,4 % nyt– slidt: 99,2 %). (2) – Bremseevne i vådt føre – Slidt betyder, at dækket ved hjælp af en maskine er slidt ned til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning ECE R30r03f. Nye og slidte MICHELIN Primacy 5 i dimensionen 205/55 R 16 91V ligger over grænseværdien for vådgreb ifølge den europæiske forordning R117. (3) – Levetid – Eksterne test udført af DEKRA TEST CENTER, på opdrag fra Michelin, i juli 2024 med dimensionen 235/45 R 18 98W&Y på en Tesla Model 3, sammenligning af MICHELIN Primacy 5 (100 %) og MICHELIN Primacy 4+ (82 %).(4) – Brændstofeffektivitet – Test af rullemodstand udført på; maskine af TüV SüD Product Service, på; opdrag fra Michelin, i juni 2024 med dimensionen 205/55 R 16 91V, sammenligning af MICHELIN Primacy 5 (100 %) og MICHELIN Primacy 4+ (94,7 %).
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
Michelin - vi tager dig videre..
Visionen af vores grundlæggere, Edouard og André Michelin, har styret udviklingen af MICHELIN brand for mere end 125 år: at gøre kørslen så enkel, sikker og behagelig som muligt - først med innovative dæk og hjul, efterfulgt af vejkort, rejse vejledninger og bidrag mod at forbedre trafik infrastruktur. Sammen med dette kommer et stærkt engagement i miljøet, da moderne mobilitet skal være bæredygtigt og ikke til skade for miljøet.
Hvert år producerer Michelin Group flere end 178 millioner dæk i 68 produktionsanlæg i 17 lande, og den sælger dæk online i mere end 170 lande. Produktsortiment består af mange: fra cykel, personbil, lastbil, motorcykel, og traktordæk, dæk til 5-ton jordarbejdsmaskiner. Michelin beskæftiger 111,700 mennesker på verdensplan og ejer en af de ældste og mest berømte varemærker i verden - den legendariske Michelin Man.
Målrettet udvikling: MICHELIN Total Performance
I udviklingen af nye produkter, forfølger Michelin trofast begrebet "MICHELIN Total Performance", støttet af den strenge standard for altid at samle en række ydeevne i et dæk, for at opnå optimale resultater. Vi følger ikke denne filosofi kun i udviklingen af vores standard produkter, men også i motorsport. Talrige tekniske innovationer bidrager til at lindre byrder på miljøet, drivere og virksomheder. Skjult ude af syne i dæk tarme, slidbane design og gummiblandinger, hele vejen igennem deres liv viser MICHELIN dæk deres fulde potentiale: de tilbyder fremragende greb, lang levetid, og reduceret brændstofforbrug takket være deres lave rullemodstand.
For at forstå bedre de betingelser, som dækkene udsættes for i daglig brug, begyndte Michelin et unikt forskningsprojekt i sommeren 2014 - Road Usage Lab. Køretøjer fra 3.000 bilister i Europa var udstyret med specielle måleudstyr til at registrere data om dækkenes brug. Disse værdifulde fund bliver ansat i udviklingen af fremtidens dæk modeller, hvilket gør dem bedre egnet til de behov af reelle drivere.