Ordrestatus x
Log ud

77345733

X
Behøver du hjælp?
Vores dækrådgivning fører dig skridt for skridt til dine dæk
Dæksøgning
Bredde
Højde
Diameter
Reifen Finden

Efter køretøjets type
Mærke:
Model:
Produktionsår / Type:
Serie / Produktion:

Eller
FEJL: Vi kan ikke finde information om dit køretøj.
Venligst brug vores dæk-størrelse søgefacilitet for at finde de rigtige dæk til dit køretøj. Mange tak!
Køretøjets registreringsnummer:


Mobilitetsoptimerede dæk erobrer markedet

Ingen bryder sig om punkteringer. Du bliver nødt til at holde ind til siden – måske endda et obskurt eller farligt sted. Før du kan køre videre, skal skaden inspiceres og repareres.

Det punkterede dæk skal udskiftes med reservehjulet eller et nødhjul, så du kan få din bil til det nærmeste værksted. Men selv med et reservehjul og værktøj kan det vise sig at være et mareridt at skifte dæk ved siden af en trafikeret vej. På den ene side er der konstant biler, der suser forbi, på den anden side er der risiko for, at hjulboltene ikke kan løsnes selv med det bedste værktøj. For at løse sådanne problemer har dækfabrikanterne udviklet selvforseglende dæk. Der er forskellige teknologier - fra Run flat til Seal til DriveGuard. Vi vil forklare de tekniske funktioner nedenfor.

Run flat-dæk


Tyre Hole

Hvis et run flat-dæk mister trykket, stabiliseres det af dets selvbærende gummisidevægge. Disse er lavet af en gummiforbindelse, der giver dækstabilitet i tilfælde af skader på dækket. Derudover forhindrer en indbygget perlerem dækket i at springe af fælgen. Det er muligt at fortsætte køreturen med dette dæk op til en afstand på 80 kilometer med en maksimal hastighed på 80 km/t (hvis luften er sivet ud af dækket efter skader). I tilfælde af skader med efterfølgende tryktab er der sensorer, der slår alarm, så føreren bliver opmærksom på punkteringen. Afhængigt af modellen er disse sensorer enten placeret direkte i dækket, hvor de måler temperatur og tryk, eller også registrerer systemet ABS-sensorsignalerne. Takket være run flat-dæk bliver bilisterne skånet for lange 

ventetider, inden hjælpen dukker op. I stedet kan de køre direkte til det nærmeste værksted. Run flat-dæk fås i vores butik som sommer- og vinterdæk. Afhængigt af producenten har dæk med run flat-teknologi forskellige mærker. Continental kalder f.eks. sine run flat-dæk SST, hvilket er forkortelsen for Self Supporting Tyre (selvbærende dæk).

Du kan se vores topdæk i run flat-kategorien her:

Du skal blot vælge din dækdimension og hastighedsindeks og finde det perfekte dæk til dig.

SEAL-dæk


I modsætning til run flat-dæk, kan Seal-dæk faktisk reparere sig selv. Her taler vi om selvforseglende dæk. Når de punkter, er selvforseglende dæk designet til automatisk at forsegle det sted, hvor punkteringen er opstået. En speciel klæbrig forbindelse, der er fastgjort til indersiden af dækket, gør dette muligt. Denne forbindelse omslutter det punkterende fremmedlegeme, fx et søm. Så snart fremmedlegemet trækkes ud, forsegler forbindelsen hullet. Den klæbrige forbindelse skubbes ind i hullet af lufttrykket indeni dækket. Derfor kan dækket nemt køres til næste værksted.

I modsætning til run flat-dæk, kræver SEAL-teknologien hverken et dæktrykovervågningssystem eller specielle fælge. Og: dækkene kan bruges på ethvert køretøj.

En af de producenter, der udviklede SEAL-teknologien, er Continental med sit ContiSeal-produkt. De særlige ContiSeal-dæk bruger denne nye teknologi og kan forsegle punkteringer på op til fem millimeter i diameter.

Selvom teknologien betragtes som sikker, anbefaler producenterne at bruge et dæktrykovervågningssystem til sikkerhed. Derudover kan det forseglede dæk køres som ethvert andet dæk, uden at man skal justere måden, mn kører bilen på eller køreadfærden i øvrigt. Lovgivningen kræver dog en inspektion af en specialist så hurtigt som muligt, så en tur på værksted er stadig nødvendig.

Tag et kig på vores topdæk med SEAL-kategorien:

Du skal blot vælge din dækdimension og hastighedsindeks og finde det perfekte dæk til dig.


DriveGuard-dæk


Teknologien i DriveGuard-dæk er baseret på nyudviklede finner – de såkaldte "kølefinner". Dækkenes ydervægge er forstærkede, hvilket gør dem særligt modstandsdygtige langs slidbanen. Derudover er sidevæggene mere robuste og dermed mindre modtagelige for skader.

Bemærk: Det er obligatorisk at anvende et advarselssystem for at sikre, at føreren er klar over, at køretøjet har et fladt dæk! Siden 2014 skal alle, der bruger DriveGuard-dæk, have et elektronisk dæktrykovervågningssystem i deres køretøj.

Bridgestone support ring


Bridgestone Support Ring (BSR) er et andet produkt udviklet af Bridgestone. BSR er en metalring monteret under dækkets slidbane, hvilket i høj grad øger dækkets stabilitet. BSR-dæk kan dog ikke monteres på alle køretøjer i øjeblikket. Der er brug for særligt udstyr til montering, som indtil videre er dette forbeholdt Toyota-netværket.

Lad det være slut med at strande i vejsiden med et punkteret dæk

Dækfabrikanterne har erklæret krig mod punkteringer og udvikler konstant nye teknologier for at øge kørekomforten og -sikkerheden. Nedenfor er nogle højdepunkter inden for dæk, som vi tilbyder i vores butik:

Priserne er inklusive moms inden for Danmark.