Sætter nye standarder for sikkerhed, komfort og ydeevne: Bridgestone Blizzak LM-80 Evo leverer fremragende køreegenskaber under alle forhold. Med et avanceret lameldesign sikrer den balanceret kontrol på vinterveje. Det asymmetriske mønster med optimerede lamelplatforme er designet til optimal vintertraktion og håndtering på sne og is. Dybe tværgående riller dræner effektivt vand og sjap, hvilket giver fremragende vådgreb. Den revolutionerende vinterblanding sikrer pålidelig og effektiv ydeevne.
Vigtige funktioner:
Forbedret håndtering på våde og tørre veje: Smallere, stivere lameller forbedrer håndteringen på våde og tørre veje og opretholder samtidig fremragende ydeevne på sne og is. Pålidelig bremsning, acceleration og kurvekørsel muliggøres af disse tilpassede tynde lameller, som giver en høj kantvirkning.
Øget sikkerhed under våde forhold: Markante skrå mønsterriller dræner hurtigt vand og sjap, hvilket sikrer fremragende greb på våde overflader uden at gå på kompromis med ydeevnen på tørre veje. Risikoen for akvaplaning reduceres takket være dybe, skrå riller og de cirkumferentielle hovedriller.
Fremragende greb på is, sne og mudder: Det retningsbestemte mønster kombineret med et moderne lameldesign sikrer overlegent greb og god styrerespons til sikker kørsel under vinterforhold. Multilamelteknologi giver topniveau inden for traktion og bremseevne på løs eller nyfalden sne. Et større antal skulderblokke forbedrer grebet på fast sne og is, mens forstærkede kantområder (på blokke og lameller) øger stabiliteten.
Pålidelig og effektiv ydeevne: Den revolutionerende gummiblanding og den optimerede karkassestruktur reducerer dækkets vægt og rullemodstand, hvilket resulterer i en mere lydsvag, jævn og komfortabel kørsel.
* Sammenlignet med Bridgestone Blizzak LM-80 You said:
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.