Hej der, vejkrigere! Har du en SUV eller Crossover, der tørster efter lidt gammeldags razzle-dazzle på asfalten? Så led ikke længere end Michelin 4x4 Diamaris. Disse dæk er ikke bare nogle dæk; de er din billet til at gøre hver køretur til et eventyr, med et greb, der klæber som lim i både sol og regn.
Hvorfor Michelin 4x4 Diamaris rocker din verden:
Kør med selvtillid: Har du nogensinde mærket dit hjerte banke, når du speeder op? Det har disse dæk også. Takket være magien i BAZ Technology™ beholder de deres form og holder dig i kontrol. Det er som at have et ekstra sæt øjne på vejen, kun er det dine dæk.
Greb der ikke giver op: Ved at låne fra bogen om ultra-højtydende sportsvogne, tilbyder disse dæks mønster et greb, der er i topklasse, vådt eller tørt. Det er som om din bil har superheltestøvler på, klar til at tackle enhver udfordring.
De seje børns valg: Når det kommer til det, der er under motorhjelmen (og omkring hjulene), spøger de store spillere som Volkswagen og Porsche ikke. De stoler på Michelin 4x4 Diamaris, og hvis det ikke råber "topkvalitet," ved jeg ikke, hvad gør.
Michelin® Total PerformanceTM Magi: Det handler om at ramme det søde punkt med Michelin®, hvor sikkerhed, holdbarhed og brændstofeffektivitet mødes frontalt med ydeevne. Det er som at jonglere med flammende sværd, mens man kører på en ethjulet cykel - vanskeligt, men Michelin klarer det hver gang.
Kort sagt er Michelin 4x4 Diamaris dæk de virkelige MVP'er for dem, der tager kørsel alvorligt (eller bare elsker en god, sikker cruise). De lover at holde dig klistret til vejen, komme regn eller skinne, hvilket gør hver rejse bare lidt mere spændende. Hvorfor nøjes med bare okay, når du kan have det bedste under dine hjul?
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.