De høje stabilitets- og trækkraftsegenskaber ved Nexen Winguard Sport 2 har gjort dem til et populært valg blandt bilister. Modellen giver sikker og tryg kørsel på alle typer vinteroverflader.
Vigtige funktioner ved Nexen Winguard Sport 2:
Dækket fra det sydkoreanske mærke har fået et symmetrisk retningsbestemt mønster med tæt lamellisering uden pigge. Virksomhedens ingeniører fokuserede på det europæiske marked og tog hensyn til alle de lokale klimaforhold. Slidbanen er designet til våde og snefyldte vintre, hvilket fremgår af placeringen af blokkene og strukturen af dræningssystemet på Nexen Winguard Sport 2 dækket.
Pålidelig greb på våd asfalt, sne og is opnås takket være den tætte lamellisering af blokkene. 3D sinusformede lameller forbedrer præstationen på sne og garanterer blokkens stivhed i tørt vejr. Sjap vil heller ikke være et problem for dækket.
Reducerede støjniveauer sikrer komfortabel brug af dækket på lange køreture.
Ved designet af slidbanemønsteret blev der lagt særlig vægt på manøvredygtighed og stabilitet. På grund af dette kan Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk bruges i forskellige hastighedsmodi, herunder en aggressiv sportslig kørestil.
Den centrale del af V-mønsteret er ansvarlig for retningsstabilitet ved kørsel ligeud. V-formede elementer er ansvarlige for kortere bremselængder. Skulderblokke sikrer manøvredygtighed og bløde sving.
Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk er udstyret med et omfattende dræningssystem. Zigzag-kanaler og mange diagonale riller fjerner hurtigt fugt fra kontaktfladen, så modellen praktisk talt ikke er tilbøjelig til at glide eller skride.
Særlige polymerer og høj silica-dispersionsteknologi forbedrer præstationen under alle vejrforhold.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
WinguardSport2 Kundebedømmelser
Gennemsnit af 346 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
9.431
18.04.2022 fra Henrik Rasmussen Som udgangspunkt et godt dæk, men hopper ved morgenstart den første kilometer, skal lige køres runde