Bridgestone Potenza Sport er et ultra-højtydende asymmetrisk sommerdæk, der blev introduceret af den japanske producent i 2020. Disse dæk giver førere mulighed for at håndtere vejforholdene problemfrit og forbedre ydeevnen på deres kraftfulde personbiler.
Bridgestone Potenza Sport-dæk, efterfølgeren til Potenza S001, sætter en ny standard i premium-segmentet ved at levere klasseledende præstationer på både tørre og våde overflader.
Tekniske egenskaber og fordele
Asymmetrisk slidbanedesign med et generøst interaktionsområde for både tørre og våde forhold;
Udvidet profil for mere sportslig dynamik og skarpere stabilitet i sving;
Effektiv fjernelse af vand og mudder fra kontaktfladen takket være glatte afløbskanaler;
Høj stivhed i slidbanestrukturen og stærke underliggende lag, hvilket sikrer længere levetid (10 % længere holdbarhed sammenlignet med Potenza S001);
Øko-gummiblanding, der forhindrer overdreven energioptagelse og reducerer overophedning af materialet i varmt vejr.
En test af Bridgestone Potenza Sport 245/40 R18-dækkene, udført før produktlanceringen, fremhævede fordelene ved denne Bridgestone-serie i forhold til sine nærmeste konkurrenter, især skarpere håndtering, fremragende opførsel ved høje hastigheder og meget hurtig respons.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
Business Reviews
Profil:Potenza Sport
Test dato
Testes ved
Prøvedækstørrelse
Testresultat
Vurdering
Test segl
02/2023
AUTO BILD - sportscars
325/30 ZR21 (108Y) XL EVc
PotenzaSport Kundebedømmelser
Gennemsnit af 79 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
10.054
03.02.2023 fra Peter Hartig Gode køreegenskaber og oplevelse.
20.10.2021 fra Kurt Jensen Sikker styring og bremseegenskaber. Ok støj med et lavprofildæk.
20.10.2021 fra Kurt Jensen Sikker styring og bremseegenskaber. Ok støj med et lavprofildæk.