Patenteret "Miura-Ori" 3D Sipe Teknologi: Designet til maksimal stabilitet, forbedrer denne innovative sipe teknologi greb og forkorter bremselængder på sne og is, hvilket sikrer, at din kørsel forbliver sikker og kontrolleret.
4D Nano Designet Compound: Denne avancerede compound reducerer rullemodstand og forbedrer energieffektiviteten takket være Falkens banebrydende forskning og simulation på nano-niveau.
Mikro-optimerede Stivere Slidbaneblokke: Leverer fremragende træk- og bremseydelse på sne- og isdækkede veje, samtidig med at den opretholder fremragende retningsstabilitet.
Innovativ Slidbanedesign: Flow-optimerede slidbaneriller øger 'vandeffekt', der effektivt spreder vand og reducerer risikoen for akvaplaning. Dette design sikrer også førsteklasses traktion på sne.
Designet til vintervejforhold:
Fremstillet med materialer af høj kvalitet og designet til at modstå de barske krav fra den kolde sæson, har Falken Eurowinter HS01 RFT:
Fleksibel Sipe Struktur: Tilbyder betydelige forbedringer i traktion og et mere ensartet slidmønster, hvilket optimerer stabiliteten selv i kurver.
Udfasede Slidbanestænger: Disse specielt designede slidbanestænger reducerer ikke kun vejstøj for en roligere kørsel, men forbedrer også håndtering og komfort.
Runflat Teknologi:
Udstyret med forstærkede sidevægge kan disse runflat dæk fortsætte med at køre i mindst yderligere 80 km ved en maksimal hastighed på 80 km/t selv efter en punktering. Denne 'limp-home' tilstand sikrer, at du aldrig bliver strandet, og kombinerer sikkerhed med bekvemmelighed. Bemærk, at disse dæk bør bruges med et dæktryksmonitoreringssystem for at sikre optimal sikkerhed og ydeevne.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.