ADHESSA dæk er egnede til chauffører, som kører på forskellige typer af veje primært i flade landområder eller store industriområder, hvor de klimatiske og kørselsforhold ændres hurtigt og uventet. De kan også anvendes i milde vinterforhold. De fremstilles i et bredt sortiment af størrelser fra 13 'til 17' i den hastighed kategorierne 'T' op til 190 km / t, 'H' op til 210 km / t og 'V' op til 240 km / t.
MP 61 ADHESSA er karakteristisk for:
retningsbestemt dækmønster hvis konfiguration og lameller er tilpasset sikker kørsel om sommeren på tør og våd vej og om vinteren på is og sne. De køreegenskaber på sne forbedres ved speciel slidbaneblanding med højt indhold af silica
en ny forbindelse, som forbedrer betydeligt den gennemsnitlige levetid for MP 61 ADHESSA sammenlignet med sommerdæk.fordelagtige økonomisk drift - reducerede omkostninger som følge af meget god kilometertal og vedligeholdelsesfri drift besparelse dæk udskiftning og service-omkostninger
Funktion ADHESSA slidbanemønster
Konfiguration af skulderblokke:
optimeret form til krævende forhold round-the-årige operation
høj stivhed under output transmission ved høj friktion tvinger karakteristisk for tørre veje
tilstrækkelig fleksibilitet under output transmission ved lav friktion tvinger karakteristisk for sne og isglatte veje
Konfiguration af indre strimler:
Den garanterer høj vedhæftning på våde veje
Rundtgående riller:
De giver slidbanemønster fremragende styreevne og nøjagtighed.Deres konfiguration og volumen garanterer optimale egenskaber på våd overflade
Brede cross riller:
De fører væk vand fra sporet effektivt og mindske faren for akvaplaning
De gør det muligt medrivende på sne og sjap dermed give lignende gribende som særlige vinterdæk
Tætte lameller:
Tilsvarende som med vinter slidbanemønster det øger den gribende og bremsning egenskaber i vinterføre, især på iskolde overflade
En stor mængde yderligere kontaktpunkter kanter øger vedhæftning på våde overflade og giver en følelse af bedre sikkerhed og styreevne af køretøjet
Det bidrager til quiet rullende af dækket og reduceret støj
Ny generation af lameller:
Det låser de indrykkede slidbanemønster blokke i alle retninger og dermed øge deres stivhed og effektivitet i marginale forhold maksimal motoreffekt transfer på tør og våd vej.Styrerille
Det øger stabiliteten og holder sporet også ved høje hastigheder
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.