Hvis du er på udkig efter sommerdæk, der er fremragende både når det kommer til præstation og sikkerhed, så lad mig fortælle dig om Nexen N Blue HD Plus. Det er en opgraderet version af sin forgænger, nu med en masse forbedringer, der retter op på tidligere mangler og bringer nye fordele til bordet.
Først og fremmest er den forbedrede modstand mod vandplaning en stor ting. Takket være et optimeret dræningssystem med mere rummelige langsgående riller og et øget antal tværgående kanaler, er kørsel i våde forhold blevet meget sikrere.
Hastighedsentusiaster vil sætte pris på den forbedrede stabilitet ved højhastighedskørsel. Dette opnås gennel en kombination af solidt ståltråd integreret i sidevæggen og en stivere gummiblanding end tidligere, hvilket gør de hurtige ture mere glatte og sikre.
En anden væsentlig forbedring er selve gummiblandingen, som nu er beriget med mere silica og konstrueret til at være mere homogen. Denne justering forøger væsentligt trækkraften på våde veje, så regnvejrsdage ikke vil sænke din fart.
For dem, der kan lide at presse deres bil til grænsen, øger den tilføjede ståltråd under slidbanen dækkets stabilitet ved høje hastigheder og reducerer bremselængden. Og når det kommer til at dreje rundt i sving, sørger de store blokke i skulderzonerne for at bevare stivheden, og forhindrer uønsket glidning.
For at opsummere er Nexen N Blue HD Plus-dækket dit go-to valg for øget modstand mod vandplaning, bedre vådt greb, forbedret stabilitet ved høje hastigheder og pålidelig styring i sving. Er du klar til at tage din sommerkørsel til det næste niveau? Dette dæk kan være lige hvad du har brug for!
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
NblueHDPLUS Kundebedømmelser
Gennemsnit af 793 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
9.377
07.11.2024 fra Krisztina Horvath Bildækket er meget pålideligt, men vil jeg ikke købe det igen, fordi det larmer meget
07.11.2024 fra Krisztina Horváth Bildækket er meget pålideligt men vil jeg ikke købe det igen, fordi det larmer meget. Meget irriterende.
09.10.2022 fra Mette Romvig Bukbjerg Jeg kører ca 1000 km om ugen, og har på dette dæk kun været tilfreds.
28.06.2020 fra KT Verdens mest stod dæk man overhovedet kan få. Dækket gik fra hinanden ved 130 kmt jeg nåede kun at køre sammenlagt 100km med dem.
For jeres egen sikkerhed, hold jer fra dem! Vi var ved at blive slået ihjel.